Op zaterdagavond als ik naar het gemeentehuis rijd, begint het al te spetteren en tijdens de kranslegging bij het monument van de weduwe van Putten regent het hard. Maar ondanks de regen zijn er veel mensen gekomen voor de kranslegging. Ik vond het ook indrukwekkend om van de kerk naar het monument te lopen. Ik zou willen voorstellen om als raad en college altijd te lopen van de kerk naar het monument. Ook vond ik het een goede zaak dat Gerdi Verbeet als voorzitter van de Tweede Kamer aanwezig was. Het geeft aan dat ook Den Haag stil staat bij de geschiedenis en het verdriet van Putten.
Op maandagavond is er fractievergadering in het gemeentehuis ter voorbereiding van de raadsvergadering. Hoewel de raadsagenda niet overvol is van moeilijke politieke afwegingen hebben we wel een lange vergadering. Politici zijn over het algemeen mensen die veel praten.
Dinsdagavond gebruik ik voor de voorbereiding van de raad, voor de begrotingsvergadering van de RNV, voor het lezen van de extra informatie over het handhavingsvoertuig, zoals de auto voor de BOA’s officieel heet. Ook moet ik nog een flink aantal e-mails beantwoorden.
Op woensdagavond ga ik, na een drukke werkdag, samen met wethouder Ard Kleijer naar de RNV-vergadering in het gemeentehuis van Oldebroek. Een leuke bijkomstigheid van de RNV-vergaderingen is dat je veel gemeentehuizen van binnen bekijkt. In de raadszaal van Oldebroek zit de raad in het midden met helemaal rondom de publieke tribune. Dat is pas echt transparant en te midden van de bevolking. Ook deze begrotingsvergadering staat in het teken van de bezuinigingen en de zorg over de economische ontwikkelingen. De grootste kritiek is dat de jaarrekening en de begroting niet op tijd klaar waren. Volgend jaar zullen de stukken wel op tijd zijn, wordt er beloofd.
Aan het einde van de vergadering wordt er een presentatie gegeven over Biobased Noord-Veluwe. Dat gaat over alle projecten waarbij energie gewonnen wordt uit biomassa in de regio en de provincie. De naam van ons dorp wordt dan veel genoemd. Putten heeft de meeste co-vergistingsinstallaties in bedrijf (waarbij mest wordt vergist), en Putten heeft ook de meeste plannen voor nieuwe projecten. Ons dorp heeft zich op de kaart gezet als het gaat over biobased duurzame energie! De regionale projectleider geeft ook aan dat de kracht van de projecten in Putten is, dat de initiatieven vanuit ondernemers komen. Elders in de provincie is dat niet zo, daar moet de politiek er veel subsidie in steken, en zo komen co-vergistingsinstallaties daar maar moeizaam van de grond. Het is een presentatie waarna je als raadslid uit Putten trots de zaal uitloopt. Je bedenkt dan wel dat niet alle politieke partijen uit Putten er hetzelfde overdenken. Mijn voorganger bij de RNV, Okko van Dijk (CDA) zit heel anders in deze problematiek. Maar hij zou toch vast en zeker ook enthousiast worden van dit verhaal, bedenk ik dan.
(De gegevens die ik noem, komen van dhr Simon Miske van de RNV).
Op de terugweg naar Putten praten we erover door. Hoe pak je het aan dat de raad in Putten ook enthousiast wordt over biobased economy? Hoe krijgen we ze zover dat ze sowieso meer willen doen in de regio? De unieke identiteit van Putten hangt toch niet af van een eigen automatiseringsplan in het gemeentehuis, of van onze eigen belasting-inning? We kunnen al die administratieve zaken toch veel beter gezamenlijk doen? Ik vind belasting betalen niet leuk, maar het maakt mij echt niet uit wie de enveloppe stuurt. Je hebt als raad wel de verantwoordelijkheid natuurlijk en je hebt ook een controlerende functie, maar dat kun je toch ook regionaal doen. Zoiets als de WMO, dát moet je niet uitbesteden. Ouderenzorg en jongerenbeleid moet je plaatselijk houden. Maar administratieve zaken… Het lijkt een beetje koudwatervrees. Ik ben er ook altijd verbaasd over dat financiëel ingestelde mensen niet meer met de regio willen doen. Als je ergens op kunt bezuinigen, dan is het wel door routinebezigheden op een grote schaal te doen.
Voor de tweede keer is het dus gebeurd dat raadsleden uit de regio mij aanspreken op de manier van werken in Putten. De eerste keer ging dat over het zwembad. In Putten hebben ze een mooi zwembad voor een redelijk subsidiebedrag, maar de inwoners van Putten hebben dat nog niet door. En nu wordt er ook nog verteld dat dit zwembad wordt verwarmd met Biobased-gas. Jaloers wordt er gekeken naar dit staaltje van energiebeleid. Je ziet ze denken en hoort ze zeggen: hadden wij het ook maar zo aangepakt. Zo niet de raad van Putten. Al mopperend op een onderzoek naar deze energievorm wordt het allemaal afgedaan als geldverspilling. Een hele raadsvergadering lopen we te mopperen dat stukken te laat zijn (dat heb ik trouwens ook gedaan), en als een onderzoek een keertje mooi op tijd klaar is, mopperen we dat het college wel erg voorbarig is. Eerst wordt er ingestemd met de opdracht voor een onderzoek naar een Biobased-bedrijf en nu wordt er gezegd dat men van niets wist. Ja, het CDA is het niet eens met de locatie voor zo’n bedrijf. Maar moet je daarom het hele onderzoek weggooien? Het lijkt een beetje op een kind dat zijn zin niet krijgt. Mooie kansen laten we liggen omdat zo’n bedrijf te dicht bij onze achtertuin ligt. Want dat is het enige argument wat je hoort. Arres Huijgen zocht de afgelopen raadsvergadering naar argumenten die hij niet kon vinden, en dus herhaalde hij nog maar een keer wat we allang wisten. Met stoere taal zei hij dat het college de raad negeert. Maar toen dat niet bleek te kloppen, kon hij niet toegeven. Wie moest ook alweer van de oppositie excuus aanbieden? Ach ja, hoe sla je een enthousiast wethouder zo snel mogelijk terug naar zijn tafel. Een knap staaltje mopperen, want inhoudelijk argumenten heb ik niet gehoord. Okko van Dijk(CDA) weet vaak zijn betoog af te sluiten met een mooie citaat of spreekwoord. Nou ik weet er nog eentje voor hem: Het kind met het badwater weggooien.
Ik hoop dat er een goede en inhoudelijk discussie plaatsvindt op dit onderzoek. Een onderzoek waar het ministerie in elk geval al met belangstelling naar kijkt. Nu nog de raad van Putten zelf.
Aan het einde van de raadsvergadering komt nog het voorstel voor de auto voor de Boa’s. Na het eerste termijn wordt al duidelijk dat er een meerderheid voor is. En iedereen was het erover eens dat het een goede auto moet zijn met een goede uitrusting, wat overigens niet hetzelfde is als de duurste auto. Ik heb me aardig ingespannen voor dit voorstel en ben benieuwd naar de auto. Maar die zullen de boa’s heus wel laten zien aan de raadsleden.
Volgende week is het begin van de begrotingsbesprekingen. Heeft u nog ideeën voor een bezuiniging? Dan horen we dat graag.
| 1 2 | Laatste pagina | |
Arres Huijgen CDA fractielid | Geplaatst op: 11-10-2010 15:49 | |
Dag Peter, Bij wijze van hoge uitzondering reageer ik een keer: Volgens mij behoren raadsleden de discussie in de raad te voeren en niet achteraf via een weblog een eigen m.i. onjuiste versie geven van een agendapunt. Jammer dat je in de raad de discussie niet gevoerd hebt. Groeten, Arres Huijgen | ||
Peter Brink | Geplaatst op: 11-10-2010 19:43 | |
Arres, bedankt voor je reactie ik voel me vereerd dat je toch wilde
reageren. Volgens mij ligt mijn weblog in lijn met de discussie die
in de raad werd gevoerd door de ChristenUnie, weleens waar niet
door mij persoon maar dat maakt niet veel uit denk ik. En als ik
even naar www.putten.cda.nl
ga kan ik ook daar dezelfde soort discussies vinden, niets mis mee
lijkt mij. Jij schrijft zelfs in de krant als je niet bij de raad
aanwezig bent. Groet Peter | ||
Marjolein | Geplaatst op: 11-10-2010 22:22 | |
Is het dan nooit goed? Jawel, maar toch niet helemaal Tuurlijk is het fijn dat Putten zo 'goed' bezig is met biobased energie, maar het is een echte misser om nu te zeggen dat de huidige twee werken op mest. Het is vooral mais wat daar in gaat en mais is gewoon voedsel. We weten allemaal dat dit in Putten zo is en daar moeten we niet omheen draaien. Persoonlijk ben ik daar principieel op tegen, maar dat hoeft natuurlijk niet iedereen te vinden. Volgens mij is het wettelijk zelfs nog toegestaan. Ik zie het een beetje als het fokken van allerlei leuke diertjes voor hun mooie velletje. Het mag, maar als je even diep nadenkt weet je dat je heel fout bezig bent en gelukkig heeft de regering dat nu ook eindelijk eens door. We weten allemaal dat mais, tarwe en rijst belangrijke voedselgewassen zijn en als we die hier in een vergister gooien dat daardoor de prijs oploopt en er op een andere plaats in de wereld mensen niet voldoende geld hebben om dat te kunnen kopen om op te eten. Als ik met dat in mijn achterhoofd het Puttense bosbad induik heb ik ineens totaal geen zin meer in zwemmen! Is dat raar? Natuurlijk kan het ook anders, maar dat wil de politiek in Putten niet. Er was een plan waarin gevraagd werd om een vergister aan de Cleenhorsterweg te bouwen die alleen op mest moest gaan draaien en zelfs zonder subsidie. Dat noem ik pas echt goed duurzaam bezig zijn in de gemeente Putten. | ||
Ard Kleijer | Geplaatst op: 12-10-2010 09:09 | |
He Marjolein, goed dat je er weer bent. De vergister op het
biomassa erf wordt er juist een die niet op mais en tarwe draait,
maar zoveel mogelijk op restprducten uit de agrarische sector.
Levert minder gas per ton op op, maar komt tege,moet aan terechte
vragen die gesteld kunnen worden bij het vergisten van voedselrijp
mais en/of tarwe. NB: Ik wist niet dat jij van zwemmen hield | ||
Aart Evers | Geplaatst op: 13-10-2010 09:41 | |
Ard, kun je ook wat preciezer zijn: "restproducten uit de
agrarische sector". Noem wat concrete producten. Naar mijn weten is dat alleen maar mest, en daar moet een berg subsidie bij om dat maar enigszins rendabel te krijgen. En ik lees bij de nieuwe kabinetsplannen dat ze alleen duurzame projecten willen helpen met opstarten, maar dat ze in ieder geval geen "open einde" subsidie willen verstrekken... Als je "restproducten" uit de voedselverwerkende industrie praat kan het een lekkere stinkbende worden. Daar weet de omgeving van Keizerswoert over mee te praten... Wil je die reukloos verwerken, dan zijn daar ook zeer forse investeringen in gebouwen en installaties voor nodig. Op termijn blijft kernenergie toch over als de meest goedkope vorm van energiewinning die alle alternatieve vormen van energie uit de markt zal prijzen. Een ECN studie ( http://www.tegenstroom.n..._criteria_kostprijs.pdf) en een rabobankstudie (http://www.bioenergienoord.nl/random/2010-04-22%20Info%20Biogas,%20Presentatie%20Rabobank,van%20den%20Boom.pdf)laten zien dat kostprijzen per kWh zijn: * windenergie op land € 0,045 * kernenergie € 0,055 * windenergie op zee € 0,07 * biomassa meestoken in kolencentrales € 0,08 * co-vergisting meer dan € 0,17 Dus op termijn is vergisting niet interessant zonder subsidie, zelfs zonder grondstofkosten kom je nog op € 0,10 kostprijs per kWh uit. | ||
Van Beek | Geplaatst op: 13-10-2010 11:27 | |
Nu even geen politiek spel. Serieus kijken wat er mogelijk is. In
Putten kan veel als de politiek er maar geen spelletje van maakt en
zich er bij voorkeur helemaal niet mee bemoeit. Als Putten een paar
jaar geleden even had doorgezet hadden we nu een vergister gehad
welke werkte zonder subsidie. Dan had dhr. Evers nu
gemeenteraadslid niet hoeven leuren om handtekeningen van een
zangvereniging en had hij nu ook niet voor kernenergie hoeven te
pleiten. Een installatie die werkt op mest en zonder subsidie. De
ondernemer zei dat het kon dus waar maken we ons dan nog druk om.
Als het niet lukt gaat hij failiet maar dat is zijn probleem en
niet dat van de gemeente. Het is wel goed van Marjolijn dat ze hier schrijft en precies de vinger op de zere plek legt en dat is ook iets waar ik het CDA nooit over heb gehoord. Wel voor zgn boereninstallaties zijn waar ook overal over geschreven staat dat daar altijd maïs in gaat. Dan wel helemaal tegen zijn als het ergens in een CDA lid achtertuin van een paar kilometer moet komen. Het slaat echt helemaal nergens op om zo misbruik te maken van de politiek. Als politieklid moet je het volkvertegenwoordigen en niet alleen de stem van een paar prominenten napraten. Wat de politiek ook moet dan is denken aan de toekomst en aan de mensen die het minder breed hebben dan wij. Daarom ben ik het met Marjolijn eens dat er geen eten in moet en ook niet voor een zwembad. | ||
Aart Evers | Geplaatst op: 13-10-2010 11:57 | |
Van Beek gaat niet in op feitelijke studies van de Rabobank waar
wordt gezegd dat exploitatieplannen van biovergisters vaak te
rooskleurig worden voorgesteld en biogas voor 2/3 op subsidie
draait. Als Van Beek het beter weet dan de bank, moet hij het maar
even voorrekenen. Laat me alleen overtuigen door cijfers en niet
door mooie verhalen. Verder zeg van Beek dat faillisement geen probleem van de gemeente zou zijn. Dat bestrijd ik, want dan zit je wel met een stuk grond met een bestemming die je niet wil. En voor gelukszoekers die alleen met de grond willen speculeren moet de gemeente zich ook niet willen lenen. Tenslotte was mijn positie voor de verkiezingen glashelder en wil ik de mensen die op mij gestemd hebben ook goed vertegenwoordigen in de raad. Ik weet heel goed hoe die kiezers over dit onderwerp denken. Trouwens, aan de kiezers van WIJ Putten is ook een belofte gedaan tijdens het lijsttrekkersdebat, dus ik neem aan dat WIJ ook niet gaat draaien in dit dossier. Van de totstandkoming van de handtekeningenlijst is Van Beek ook duidelijk niet op de hoogte, Als er behoefte aan is wil ik Van Beek nog wel een ander (oud)document laten zien die pleit tegen enige vorm van aantasting van het beoogde gebied waar nu het bio-erf is gepland. Hij zal bekende achternamen bij de ondertekenaars vinden. Laten we het net als het college doen: document bij mij thuis in te zien ;-) Dan weet ik gelijk wie Van Beek is. | ||
Ard Kleijer | Geplaatst op: 13-10-2010 13:40 | |
Aart, Wij hebben gerekend met bv overblijfselen van bieten wij zijn uitgegaan van een gasopbrensgt van 87m3 per ton dat is aanzienlijk minder dan dat er met mais is te realiseren. Vergeet niet dat fossiele brandstoffen indirect gigantisch worden gesubsidieerd: energienetwerken, aanleg van wegen voor transport etc. De rotzooi die dat veroorzaakt moet door de balastingbetaler worden betaald. Clustering van bio-based bedrijven maakt dat de restproducten van de een als grondstof voor de ander kunnen fungeren, waardoor subsidieafhankelijkheid een stuk minder wordt. Mede door het niet instemmen met Wet voorkeursrecht heeft o.a. jouw fractie het instrument op speculatie tegen te gaan uit handen van het college geslagen. Aart het is een kwestie van willen, want het kan. Als je iets niet wilt kun je altijd wel ergens een rapport vandaan halen dat jouw beeld bevestigd en als dat niet lukt ga je de uitgangspunten van een onderzoek ter discussie stellen dat spelletje ken ik. Ik zie juist in het voiorliggende regeerakkoord voldoende aanknopingspunten dat juist een biomassa-erf toekomstig bestendig gemaakt kan worden en dat moet jou toch aanspreken. Voor de rest moeten we het debat vooral in de raad voeren, maar ik hoop ecvht van ganser harte en daar vertrouw ik ook op dat de locatie niet bepalend is of je het met het concept wel of niet eens bent. Probeer geen horror verhalen op te hangen a la Hamstra, want dan zit jer er echt naast met een oprecht vriendelijk gemeende groet Ard Kleijer | ||
BOA | Geplaatst op: 13-10-2010 21:09 | |
Beste Peter, Als eerste alle raadsleden bedankt voor de lovende woorden over onze inzet binnen ons dorp, ook voor het beschikbaar stellen van het krediet voor een handhavingsauto. Het zal een voertuig worden waar wij zowel binnen als buiten de bebouwde kom mee kunnen werken. Ook toezicht, handhaving en hulpverlening (AED) in onze mooie bosgebieden (openbare en niet openbare zandwegen, ruiterpaden en moeilijk bereikbare terreinen) moeten met het handhavings/hulpverleningsvoertuig (4X4) bereikt kunnen worden. Als gemeente Putten zijnde kunnen we met het nieuwe handhavingsvoertuig en onze nuttige mountainbikes professioneel en veilig voor de dag komen mbt toezicht en handhaving. Als het voertuig er is zal er zeker een presentatie voor de raadsleden komen. Wij hopen met onze inzet het toezicht,handhaving en veiligheidsgevoel van de burgers van de gemeente Putten te bevorderen. Bedankt voor de waardering, met vriendelijk groet De boa's | ||
Van Beek | Geplaatst op: 14-10-2010 09:20 | |
@ Aart Evers Feitelijke studies van de Rabobank zegt u. De afgelopen jaren is heel Nederland duidelijk geworden dat studies van banken niets voorstellen, maar u mag natuurlijk in die sprookjes blijven geloven. Het is nogal wat om elke ondernemer een gelukszoeker te noemen of speelt u het weer eens op de persoon. Hoe dan ook het komt heel erg negatief en zelfs minachtend over. Iedereen mag ambtenaren, onderzoekers, bankmedewerkers en politici beter achten dan ondernemers maar u schrijft er zo neerbuigend over. Een handtekeningenlijst heeft voor mij geen waarde als daar mensen op staan uit Nijkerk en Harderwijk. Als laatste nog dat geleuter over kernenergie. Het is ondenkbaar dat zoiets in Putten van de grond komt, maar je weet het natuurlijk nooit als de CDA weer wat meer stemmen krijgt en dan is volgens mij een plek aan het Nulde het meest kansrijk. | ||
Tim | Geplaatst op: 15-10-2010 12:39 | |
@Marjolein, Klopt we hebben in Putten al twee voedselvergisters
staan en dat is als je er zo over nadenkt twee teveel. Voor onze
luxe hebben andere mensen niet te eten. @Aart Evers, Is het vergisten van voedsel voor het CDA dan helemaal geen probleem? @Ook nog dit, Het 'op de man spelen' is niet zo prettig. Laten we een discussie voeren op argumenten en noem die dan ook. Al die verwijzingen zijn moeilijk te volgen. Groet, Tim | ||
Aart Evers | Geplaatst op: 18-10-2010 09:23 | |
@ Van Beek Als je als ondernemer geen vertrouwen in de bank hebt,
kom je niet zo ver denk ik (en andersom al helemaal niet) Of je
moet een suikeroom hebben die zonder voorwaarden geld van een boom
plukt. Denk in ieder geval niet dat de overheid de rol van
suikeroom op zich moet gaan nemen als het over zoiets gaat als een
commerciele activiteit als energiewinning. Verder: De term gelukszoekers koppel ik helemaal niet aan ondernemers die een goedlopend bedrijf hebben. Dus ik weet niet waar u die koppeling vandaan haalt. Ik koppel het wel aan speculanten met een actetas die zich zonder enige serieuze klantenkring al ondernemer noemen en alleen uit zijn op verwaarding van grond door opwaardering van de bestemming. @ Tim Je hebt wel een punt met dat vergisten van voedsel, alleen als je naar het verhaal van Ard kijkt is suikerbietenpuntjes ook voedsel zie bijvoorbeeld http://www.zijderveldfou....nl/bietenstaartjes.htm | ||
Tim | Geplaatst op: 18-10-2010 22:24 | |
@Aart Evers, Voedsel is er niet voor om in een vergister te
smijten. Ik ben er dan ook blij om dat het CDA hier ook eens een
keer over na gaat denken. Waarom moeten gelukzoekende boeren zo
voordeel behalen bij het door voedsel verwarmen van een zwembad?
Marjolein heeft hier gewoon een heel sterk punt. Het CDA moet zich
er maar hard voor maken om die installaties van de gelukzoekende
voedselvergistende boeren zo snel mogelijk te sluiten. Groet, Tim | ||
Van Beek | Geplaatst op: 19-10-2010 11:04 | |
@ Aart Evers U heeft gelijk als u zegt dat er ondernemers zijn die te lang hebben gekeken naar banken. Die banken zijn de hoofdschuldige aan de crisis van nu. Nog niet zo lang geleden vroeg een ondernemer de bank als borg. Nu staan wij allemaal borg voor de falende banken en u ook dhr. Aart Evers dankzij de politici uit Den Haag met als topman dhr. Wouter Bos. Als er dan nog enkele ondernemers zijn die hun nek boven het maaiveld uit durven te steken heb ik daar een diep respect voor. Ondernemers met lef die het aandurven om ergens hun schouders onder te zetten en om iets te beginnen. Het is zo gemakkelijk om op iedereen en alles alleen maar kritiek te hebben en zelf aan de zijlijn te blijven staan. Zijn ondernemers of startende ondernemers dan gelukszoekers? Natuurlijk niet het zijn in mijn ogen HELDEN! Hadden we in Putten maar meer van dat type mensen. | ||
Aart Evers | Geplaatst op: 20-10-2010 08:49 | |
@ Van Beek: Volgens mij hebben we in Putten heel veel goede
ondernemers die zonder een cent subsidie een goede boterham weten
te verdienen voor henzelf en ook voor hun eventuele werknemers. Die
redden het zelf heel goed zonder een door de gemeente gesubsidieerd
bedrijfsplan. In dat kader heeft Putten heel veel goede ondernemers en verreweg de meesten staan ook nog volop met beide benen in de samenleving en werken in harmonie met hun omgeving. Op hen ben ik met recht trots. | ||
Van Beek | Geplaatst op: 20-10-2010 10:04 | |
@ Aart Evers Natuurlijk heeft Putten goede ondernemers. Maar innoverende ondernemers zijn hier nauwelijks te vinden. Uit onderzoek van blijkt dat het helemaal niet zo goed gaat met de ondernemers dan u voorstelt. Het is wel jammer dat u alle boeren eigenlijk slechte ondernemers vindt omdat zij allemaal met subsidie werken. | ||
Aart Evers | Geplaatst op: 21-10-2010 12:48 | |
@ Van Beek: U leest steeds erg selectief en keert vaak redeneringen
om. Als ik bepaalde kenmerken noem van "goede
ondernemers" dan concludeert u daar automatisch uit dat
ondernemers die één of meer van deze kenmerken niet
hebben "slecht" zijn. Die manier van redeneren deel ik niet. Als een schoolmeester zegt dat Marieke een goed verslag heeft geschreven bedoelt hij daarmee niet gelijk dat de rest het slecht heeft gedaan. Verder klopt het ook niet dat alle boeren subsidie krijgen, laat staan dat ze er van afhankelijk zijn. Je kunt subsidie voor boeren als vergoeding zien voor de productiebeperkingen die ze zijn opgelegd. Waar ik niet voor ben is dat vrije ondernemers die geen beperkingen worden opgelegd, subsidie krijgen omdat ze anders failliet zouden gaan. Voor boeren geldt bij subsidies altijd een toets dat deze nooit als staatssteun mag worden aangemerkt. Je kunt je afvragen of subsidie op duurzame energie ook geen vorm van staatsteun is en daarom binnen de Europese wetgeving niet is toegestaan... | ||
Van Beek | Geplaatst op: 25-10-2010 15:02 | |
@ Aart Evers Het is ook nooit goed. Lees eerst eens een keer wat u zelf opschrijft. Mijn conclusie is dat u zegt dat alle boeren met subsidie, zonder personeel en zonder goede boterham, slechte ondernemers zijn. Ik ben het niet met u eens, maar u schrijft dat. Natuurlijk probeert u nog wat te draaien, maar het staat er wel zo. | ||
Tim | Geplaatst op: 26-10-2010 23:52 | |
Een discussie op inhoudelijke argumenten en even niet over de
politiek is soms veel moelijker dan elkaar maar lekker zwart
maken. Groet, Tim | ||
Jurgen | Geplaatst op: 28-10-2010 21:09 | |
Goede discussie hier! Belangrijk onderwerp ook! Ben met van Beek
eens er zijn niet veel innoverende bedrijven in Putten. Jammerrrr
maar wel waar. Als er iemand komt met echt lef gaat de gemeente
Putten net zo lang zeuren tot die stopt of weggaat. Tja dat is
Putten he?! Plan aan de Cleenhorst was zn tijd veel te ver vooruit. Wel heel innovatief hoor en misschien ook best mogelijk zonder subsidie, tarwe en maïs, maar niet voor hier in Putten. Hier willen we alles laten zoals het al jaren is lekker eten vergisten bij een boer op het erf en dus veel knoeien en stinken. Veel succes Putten | ||
Jan | Geplaatst op: 29-10-2010 09:11 | |
We heffen het glas en doen een plas en alles blijft zoals het was.
haha | ||
Bert | Geplaatst op: 30-10-2010 12:43 | |
In Putten komt toch nooit iets wat innovatief is van de
grond. De CDA dumpt liever de de stront bij de buurgemeenten. De CU heeft boter op het hoofd. Gem. Bel. wil wel maar toch ook weer niet. Wij Putten moet nog 2 jaar inwerken. De SGP heeft andere bezigheden en de VVD kan het niet alleen. Dan hebben we nog een groep ambtenaren die te lui zijn om te werken of je moet ze eerst extra belonen voor ze uit de stoel klimmen. Daar zijn we dus lekker mee in Putten. | ||
GHD Austalia | Geplaatst op: 28-12-2010 04:42 | |
ghd hair ghd australia ghd hair straightener ghd straightener hair straightener ghd daimond flag ghd blue serenity ghd green envy ghd mini ghd purple indulgence ghd red lust ghd salon styler ghd styling set ghd black ghd flat iron ghd iv dark ghd gold ghd mk4 pure ghd purple ghd pink ghd pink 2010 ghd precious gift set ghd in pink ghd radiance set ghd rare ghd mini Wholesale GHD ghd cheap mini straightener ghd mini styler best hair straightener ghd sale ghd irons discount ghd ghd kiss mini straighteners pink hair straightener styler ghd hair straighteners ugg boots ugg boots sale uggs boots | ||
ghd hair straightener | Geplaatst op: 03-01-2011 03:17 | |
ghd carry case ghd red red ghd straighteners ghd blue ghd green ghd iv styler ghd mini mini ghd straighteners ghd purple purple straighteners ghd salon salon stragihteners ghd styling set ghd christmas ghd black black straigthener ghd flat iron ghd mk4 ghd dark dark ghd straighteners ghd gold ghd kiss pink kiss ghd pure pure ghd straighteners ghd mk4 purple ghd pink 2010 ghd radinace ghd gift set ghd rare ghd pink pink hair straighteners ghd pretty pink ghd hair ghd straighteners ghd hair straightener ghd straighteners cheap ghd australia ghd iv styler Disney Dvds disney dvd dvd movies disney movies movies disney | ||
ghd hair straightener | Geplaatst op: 03-01-2011 03:18 | |
Citaat
Aart Evers schreef:
@ Van Beek Als je als ondernemer geen vertrouwen in de bank hebt,
kom je niet zo ver denk ik (en andersom al helemaal niet) Of je
moet een suikeroom hebben die zonder voorwaarden geld van een boom
plukt. Denk in ieder geval niet dat de overheid de rol van
suikeroom op zich moet gaan nemen als het over zoiets gaat als een
commerciele activiteit als energiewinning.Verder: De term gelukszoekers koppel ik helemaal niet aan ondernemers die een goedlopend bedrijf hebben. Dus ik weet niet waar u die koppeling vandaan haalt. Ik koppel het wel aan speculanten met een actetas die zich zonder enige serieuze klantenkring al ondernemer noemen en alleen uit zijn op verwaarding van grond door opwaardering van de bestemming. @ Tim Je hebt wel een punt met dat vergisten van voedsel, alleen als je naar het verhaal van Ard kijkt is suikerbietenpuntjes ook voedsel zie bijvoorbeeld http://www.zijderveldfou....nl/bietenstaartjes.htm | ||
| 1 2 | Laatste pagina | |