Slim bouwen

Plus program (31).jpg
Door Niels Kok op 31 januari 2022 om 16:10

Slim bouwen

Wij willen bouwen met verstand. Dat betekent dat we de juiste huizen op de juiste plek bouwen waarbij inbreiding voor uitbreiding gaat. En woningbouw stemmen we af op de vraag.
Bouwen voor eenpersoonshuishoudens zorgt voor doorstroming. Denk aan tiny houses voor jongeren of een knarrenhof (naar voorbeeld van de historische Begijnhofjes) voor ouderen. Veel woningen gaan naar niet-Puttenaren. We zijn voor een beheerste groei van het dorp, waarbij we de identiteit van ons dorp bewaken. Daarbij willen we onderzoeken of het mogelijk is om alleen/ten eerste te bouwen voor de eigen woningbehoefte van Putten. We willen dat statushouders in de woonverordening gelijkgesteld worden met andere woningzoekenden.
Wonen is meer dan stenen stapelen. We willen ‘open wijken’, met sociale binding en vergroting van de sociale cohesie. In iedere nieuwe wijk moeten ontmoetingsplekken komen. Ook zorgfuncties (zoals beschermd wonen) krijgen een plek. Met de lokale aannemers willen wij beleid en prestatieafspraken maken over natuurinclusief bouwen (zoals nestkasten, groene daken, waterbuffers).
Wij willen volop inzetten op bouwen in Halvinkhuizen (en dus niet elders buiten het dorp). Wij willen via ‘zelfrealisatie’ het bouwen op particuliere gronden mogelijk maken. Zo kan er snel worden gestart met de bouw.
Maar er is meer dan Halvinkhuizen: wij willen ook inbreiden in het dorp. Denk aan de omgeving achter het gemeentehuis en de Ambachtstraat.
Woningbouw mag burgers niet verrassen. Ogenschijnlijk willekeurig gekozen locaties (zoals de Putterbrink en de flexwoningen in Bijsteren) moeten worden voorkomen door een duidelijke Omgevingsvisie.

ZIe in het kort waar wij voor staan: