Zorg dichtbij elkaar

IMG_2795.jpg
Door Niels Kok op 19 februari 2022 om 18:05

Zorg dichtbij elkaar

Hoe breng je de zorg dicht bij de mensen die het nodig hebben? De fractie van de ChristenUnie heeft hiervan in Putten een mooi voorbeeld gezien met een van de werkbezoeken bij zorginstellingen. Met de start van een zorghotel in Putten wordt zorg dichtbij daadwerkelijk gerealiseerd.

Het werd een inspirerend gesprek met Bram Heuveling die samen met zijn vrouw Annelise initiatiefnemer is van Sanitatem in Putten. Met hun nieuwe zorghotel willen zij in Putten zorgen voor laagdrempelige zorg na een operatie of revalidatie. Ook bij het uitvallen van mantelzorg kan er een beroep gedaan worden op hun faciliteiten. Mensen hoeven dan niet naar een andere woonplaats, maar kunnen voor die zorg gewoon in Putten terecht.

In het afgelopen jaar is er aan de Stationsstraat hard gewerkt om vijf zorgappartementen te realiseren met veel faciliteiten als luxe bedden, een douche met handvaten en andere voorzieningen die van belang zijn in een zorghotel. Wat mooi dat er op deze manier gewerkt wordt aan een plek in de samenleving waarbij zorg dicht bij de mensen gebracht wordt.

Oog voor elkaar

In uw en jouw eigen omgeving zijn er ook die gebaat zijn bij zorg van dichtbij. De samenleving neigt soms wat veel naar de andere kant maar we roepen op om vaker voor elkaar te kiezen. Oog voor elkaar te hebben! In 2020 gaf de helft van de volwassen bevolking van Putten aan eenzaam te zijn. Van matig eenzaam (42%) tot ernstig eenzaam (9%). De invloed van eenzaamheid is groot, raakt gezondheid en bedreigt de kwaliteit van leven.

In een inclusieve samenleving, waar oog en oor is voor elkaar, wordt eenzaamheid tegengegaan. Dat gebeurt bijvoorbeeld door een praatje met een ander te maken, een luisterend oor te bieden of op ziekenbezoek te gaan. Een bloeiend verenigingsleven helpt ook contacten met anderen te onderhouden. Ook scholen en inloophuizen kunnen daarin helpen. De ChristenUnie wil dat de gemeente Putten helpt eenzaamheid tegen te gaan door het verenigingsleven te faciliteren, vrijwilligers kansen te geven en te voorzien in recreatiemogelijkheden en cultuur.

Bakkie doen

Er zijn in Putten veel mooie initiatieven en een gemeente kan helpen waar nodig. In onze eigen omgeving kunnen wij een kopje koffie doen of wat lekkers maken. Ter aanmoediging heeft ChristenUnie Putten in het centrum van Putten kant-en-klare bakmixen uitgedeeld.

Labels: