Investeren in de pedagogische basis is vandaag de dag in veel gemeenten een speerpunt. En dat is goed, want de mentale gezondheid van kinderen en jongeren staat onder druk. Steeds meer jongeren lopen vast, ook in Putten. Alleen wanneer we vooral willen investeren in deze pedagogische basis uit het oogpunt van preventie om zo de kosten voor de jeugdzorg te drukken, verliezen we iets uit het oog. Investeren in het gezond opgroeien van kinderen en jongeren is van wezenlijk belang omdat kinderen, jongeren en hun opvoeders het waard zijn. Als we dat op een goede manier doen, met echt oog voor hoe wijken en gemeenschappen werken en vanuit de vraag waar we die gemeenschappen kunnen en moeten versterken dan heeft dat op de lange termijn niet alleen een positief effect op het welzijn van kinderen en jongeren en die van het dorp. Maar zal dat ook zorgen voor een weerbare generatie waardoor de druk op de jeugdzorg kan verminderen. Dat laatste kan echter niet het eerste doel zijn: kinderen en jongeren zijn de toekomst van ons dorp, maar ze tellen ook nu al volop mee. Het is onze taak om als dorp, als samenleving samen een goede plek te vormen waar zij veilig kunnen opbloeien. Dat is niet alleen een taak van de (lokale) overheid, die daarin kan bijdragen door opvoeders te ondersteunen en aan elkaar te verbinden, maar van ons allemaal. Als buurvrouw, gastouder, opa, voetbaltrainer, in de horeca, in de kerk en op de tennisclub: samen vormen we het dorp waar onze kinderen en jongeren opgroeien en samen dragen we verantwoordelijkheid voor hen.

Door ons voorbeeld, door oog te hebben voor de kinderen en jongeren die we ontmoeten en door er voor hen te zijn als ze ons nodig hebben. Maar ook door hen aan te spreken als we zien dat ze rommel veroorzaken. Of door iets simpels als het sturen naar een kaartje aan een kind dat langdurig ziek thuis is. Of door het oppassen op de kinderen van die jonge ouders die zoveel aan hun hoof hebben. In Putten kijken we als samenleving nog echt naar elkaar om. Laten we dat koesteren en omzien naar de jonge mensen om ons heen. Bouw jij mee aan de pedagogische basis?