Koekamperweg

Koekamperweg.jpg
Door Niels Kok op 1 juli 2024 om 15:00

Koekamperweg

In de raadsvergadering van 4 juli zijn er 2 bestemmingsplannen goedgekeurd op de Koekamperweg. Het gaat hier om locaties waar voorheen nertsenfarms waren gevestigd. Al bij het vaststellen van de gebiedsvisie en latere vergaderingen heeft de fractie van de ChristenUnie ingezet op beperkte bedrijvigheid op deze locaties, zoals opslag. In het bestemmingsplan van de Koekamperweg is vastgelegd dat opslag is toegestaan.

Het bestemmingsplan bevat echter een afwijkingsbevoegdheid waarmee het college via een vergunning kan afwijken van de opslagbestemming en bijvoorbeeld andersoortige bedrijvigheid kan toestaan. In de huidige tijdelijke vergunning wordt daar nu gebruik van gemaakt.

Doordat de Koekamperweg onder het overkoepelende bestemmingsplan Westelijk Buitengebied valt zou het aanpassen van dit bestemmingsplan leiden tot rechtsongelijkheid. Daarom hebben we bij in de raadsvergadering met klem opgeroepen om terughoudend te zijn bij het vergunnen van zwaardere bedrijvigheid dan opslag. Erik van Hemel: “We willen een versnipperd bedrijventerrein aan de Koekamperweg voorkomen”.

De wethouder heeft toegezegd dat bij toekomstige vergunningverlening getoetst gaat worden aan (overlast)criteria die gelden bij opslag. Daarmee is zwaardere bedrijvigheid niet mogelijk en wordt voldaan aan de wens van de raad en omwonenden.