Wat vindt de ChristenUnie belangrijk?
Verkiezingsprogramma verkort en in eenvoudige taal
Samen leven
- In gemeente Putten wonen veel mensen. Wel 24 duizend! Alle mensen zijn anders. Ze zien er anders uit. Ze denken anders. Ze geloven anders. De ChristenUnie wil dat al die mensen samen fijn met elkaar kunnen leven.
- En dat ze elkaar niet uitlachen omdat ze anders zijn. Of omdat ze er anders uitzien. Of omdat ze een ander geloof hebben. We willen dat mensen vriendelijk zijn voor elkaar en elkaar helpen.
- Wij vinden het belangrijk dat je op zondag kunt rusten. Je kunt naar de kerk gaan en gezellig kletsen met familie of vrienden.
- De ChristenUnie vindt gezinnen belangrijk. De ChristenUnie vindt het belangrijk dat kinderen het thuis fijn hebben. Ook willen wij ouders helpen als ze iets moeilijk vinden.
- In Putten zijn best veel mensen die zich alleen voelen. We vinden het erg belangrijk om hen te helpen.
- Soms moeten mensen vluchten uit hun eigen land. Dat doen ze omdat ze in hun eigen land niet veilig zijn. De ChristenUnie vindt dat ze dan in Nederland mogen komen wonen. En in gemeente Putten. Zodat ze zich weer veilig voelen.
Om je heen
- De ChristenUnie wil dat het fijn is om in Putten te wonen. Zo fijn dat mensen daar kunnen blijven wonen als ze dat willen. Wij willen met het bouwen extra letten op het bouwen van huizen voor jonge en oude mensen.
- Je moet makkelijk en veilig kunnen reizen door Putten. Bij een gevaarlijke weg willen wij een tunnel onder die weg door.
- We vinden het belangrijk dat de natuur zoals het bos en de hei er goed uit ziet. Boeren willen we betalen voor het mooi houden van de natuur.
- Ook willen wij dat elk kind op de basisschool op bezoek gaat bij een boerderij.
- In het centrum moet het gezellig zijn om te winkelen, zonder lege winkels. Ook mogen er van ons best wat meer terrassen zijn.
Er op uit
- We willen dat je lekker kunt wandelen, fietsen of paardrijden.
- Iedereen moet mee kunnen doen. We willen rolstoelvriendelijke picknickbankjes neer zetten.
- De mensen moeten in hun vrije tijd leuke dingen kunnen doen. Ze moeten kunnen sporten als ze dat willen. Bewegen is heel gezond. Voor jonge, minder jonge en oudere mensen. Daarom wil de ChristenUnie ook dat er goede sportplekken zijn.
- Speeltuinen mogen van de ChristenUnie veel mooier worden.
Gemeente
- De gemeente moet je goed kunnen helpen. Samen met jou kijken naar wat je nodig hebt.
- Ook in Putten zijn arme mensen. De ChristenUnie wil dat arme mensen niet meer arm zijn. Daarom moeten ze geholpen worden, zodat ze elke dag hun eigen eten kunnen kopen.
- Putten heeft veel meegemaakt. We vinden het belangrijk dat we dat niet vergeten, bijvoorbeeld door het herdenken van de razzia.
- De ChristenUnie vindt dat we goed voor de aarde moeten zorgen. En er zuinig op zijn. Dat doen we door geen rommel op straat te gooien, maar het in de prullenbak te doen.
- Ook doen we dat door zuinig te zijn met energie. Of door energie te halen uit de zon en de wind, dat noemen we schone energie.
Oog voor elkaar, oog voor Putten