EHPZ

Schermafbeelding 2024-02-03 150540.png
Door Niels Kok op 3 februari 2024 om 14:44

EHPZ

Samenwerken in de regio doet de gemeente Putten veel en op verschillende terreinen. Vanouds werken we samen op de Noord-Veluwe. Maar afgelopen jaar heeft de provincie de Noord-Veluwe opgedeeld in twee delen, waardoor Putten samen met Ermelo, Harderwijk en Zeewolde een regio vormt: EHPZ. EHPZ is een interessante samenwerking op verschillende gebieden.

Minister De Jonge heeft de provincies opdracht gegeven om met een ruimtelijke puzzel (het regioarrangement) te komen. Want als alle plannen in Gelderland worden gerealiseerd, is 1,8x de provincie nodig. De provincie heeft EHPZ gevraagd om voor hun gebied de puzzel te maken: passen alle ruimtevragen? De gemeente Putten heeft de Omgevingsvisie ingebracht die in 2023 is vastgesteld door de gemeenteraad.

Omdat de gemeenteraad geen goed overzicht van regionale samenwerking, heeft onze fractie een motie ingediend om de regionale samenwerking in kaart te brengen. Teunjan van Ooijen: “De ChristenUnie hecht veel waarde aan regionale samenwerking, daarom steunen we deze aanpak.”