GGD en preventie

GGD.png
Door Niels Kok op 9 maart 2024 om 20:04

GGD en preventie

De NOS kopte op 8 maart 2024: ‘Nederland stevent af op zorginfarct’. De zorg staat onder druk en in de zorg voor ouderen of rond de geestelijke gezondheidszorg voor jongeren komen steeds meer crisissituaties voor.

Tijdens de vergadering van de commissie Samenleving stond de Uitgangspuntennota van de GGD centraal. Voor veel mensen klinkt dat wellicht niet meteen als urgent en relevant. Het was echter een interessante avond. Dit kwam mede doordat de directeur van de GGD mw. Baardman aanwezig was om naast de wethouder enkele vragen te beantwoorden.

Tijdens de commissievergadering heeft de Saskia de Graaf namens de ChristenUnie een aantal vragen gesteld, omdat er een zienswijze zal worden ingediend door de gemeenteraad bij deze uitgangspunten. Daarbij was het voorstel om de GGD te vragen zelf te komen met een concrete voorstellen die passen bij het Integraal Zorg Akkoord en Gala (Gezond en Actief Leven Akkoord).

Het integraal zorgakkoord en GALA zullen de komende tijd erg belangrijk zijn als het gaat om het toegankelijk en betaalbaar houden van de zorg. Door vergrijzing, de grotere vraag naar zorg (hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de toename van mentale gezondheidsproblemen bij jongeren ontstaat er langzaam maar zeker een grote druk op de zorg: de kosten van de zorg stijgen en er zijn nauwelijks genoeg mensen te vinden om het personeelsprobleem op te lossen. Wij hebben als fractie dan ook de wethouder gevraagd of het ook mogelijk was om als gemeenteraad zelf concrete voorstellen of richtlijnen daarvoor toe te voegen aan de zienswijze. De uitleg van de wethouder dat hij goed vinger aan de pols zal houden bij het totstandkomen van de concrete voorstellen, stelde onze fractie gerust.

Daarnaast had onze fractie nog een aantal vragen aan de directeur van de GGD. De coronatijd was een lastige tijd voor de GGD. Inmiddels is het personeelsbestand op orde. De fractie van de ChristenUnie vraagt zich echter wel af wat de spreidingswet, de wellicht nog groeiende groep van Oekraïense vluchtelingen en de kans op nieuwe infectieziekten betekent voor de draagkracht en het personeelsbeleid van de GGD. Zal de GGD gezien deze ontwikkelingen ook de komende jaren genoeg menskracht hebben om aan alle opdrachten te voldoen. Mevrouw Baardman gaf op onze vragen aan, dat hier momenteel naar gekeken wordt, maar dat deze ontwikkelingen zeker de aandacht vragen.

De Fractie van de ChristenUnie vindt goede en betaalbare zorg en het investeren in de publieke gezondheid essentieel. We zullen daarom de komende periode de ontwikkelingen rond IZA, Gala, en ook het Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO) dat inzet op preventie bij jongeren op de voet gaan volgen.