Integraal Huisvestingsplan scholen

Schermafbeelding 2024-09-17 082623.png
Door Niels Kok op 25 september 2024 om 15:06

Integraal Huisvestingsplan scholen

De gemeente Putten heeft samen met de schoolbesturen een Integraal Huisvestingsplan (IHP) ontwikkeld voor de huisvesting van de Puttense scholen. Met dit plan wordt het geld geregeld voor de ver(nieuw)bouw van de scholen in het dorp. Een aantal scholen zal een andere lokatie krijgen. Ook komt in Halvinkhuizen een school. Een hele puzzel, die echter veel steun oplevert van zowel schoolbesturen als de gemeenteraad.Voor het buitengebied wordt samen met het onderwijs en betrokkenen nog een ‘plan’ westelijk buitengebied opgesteld. Dit gaat over de scholen Steenenkamer, Diermen en Hoef. De discussie in de raad ging vooral over inspraak. Saskia de Graaf ging daar in haar bijdrage ook op in met een gevatte bijdrage:

Op 30 maart 1900 vond in Den Haag een bijzonder stemming plaats die uiteindelijk leidde tot de leerplichtwet. Elk kind tussen de 7 en 13 jaar was voortaan verplicht onderwijs te volgenDat ging op een bijzondere manier met 50 tegen 49 stemmen nam de Tweede Kamer het wetsvoorstel aan. Opmerkelijk was dat Kamerlid F.D. graaf Schimmelpenninck (1854-1924) van de Vrije-Antirevolutionaire Partij – die van plan was tegen te stemmen – kort ervoor van zijn paard was getuimeld. Daarom moest hij verstek laten gaan. Een tip voor alle politici om zich dus te onthouden van risicovolle sporten.

Deze wet is niet bijzonder of uniek want de meeste landen hebben een wet op de leerplicht. Wat wel uniek is in Nederland is de in artikel 23 vastgelegde vrijheid van onderwijs. Dit grondrecht is verwoord in artikel 23 van onze Nederlandse grondwet. En het is een wet die past bij Nederland. Het is namelijk een wet die staat voor vrijheid als basisprincipe. Iedereen in Nederland kan, als hij of zij genoeg mensen mee krijgt een schoolvereniging oprichten. De overheid betaalt daarbij het openbaar onderwijs maar ook het bijzonder onderwijs. Het voordeel hiervan is niet alleen dat ouders onderwijs kunnen kiezen dat past bij hun levensovertuiging of pedagogische visie maar ook dat zowel het openbare onderwijs en het bijzondere onderwijs door de onderwijsinspectie worden beoordeeld waarmee wordt gegarandeerd dat alle kinderen in Nederland op een goede manier onderwijs krijgen. De bijzondere school geeft vanuit de eigen visie les, maar wordt bekostigd door de overheid en deze staat garant voor de het feit dat de kwaliteit van het onderwijs voldoende is. Een prachtige verworvenheid waar onze partij graag voor in de bres staat.

In dit IHP zien we iets terug van deze vrijheid van onderwijs: als gemeente zijn we namelijk wel verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van goede schoolgebouwen. Voor de verdere inhoudt van het onderwijs, voor hoe die gebouwen ingezet worden en voor hoe de school de ouders betrekt is het schoolbestuur verantwoordelijk.

Om daarover goede afspraken te maken, zodat niet alleen het schoolgebouw goed past bij het te geven onderwijs, maar ook op een goede manier ingezet kan worden om gezamenlijke ambities van scholen, ouders en gemeenten, zoals bijvoorbeeld duurzaamheid of een goede pedagogische basis ook door te investeren in en op een goede manier na te denken over de fysieke ruimte waar het onderwijs plaats vindt mogelijk te maken.

Een schoolgebouw is meer dan een stapel stenen, het is uiteindelijk als het goed is de plek waar ouders, kinderen en leerkrachten en andere opvoeders samen komen om met elkaar te bouwen aan een veilige plek waar kinderen kunnen opbloeien.

De samenspraak met de schoolbesturen is daarom heel belangrijk en deze samenwerking zien wij als fractie op een positieve manier terug in dit plan dat nu voor ons ligt. Dit IHP is in de commissievergadering al uitgebreid besproken. Zoals we daar ook al aangaven zijn we enthousiast over dit plan. We zullen dan ook het raadsvoorstel steunen. Naar aanleiding van de motie van WijPutten en de VVD die we vandaag lazen heeft onze fractie een vraag aan de wethouder: Onze fractie vindt duurzaamheid van groot belang. Onze voorkeur gaat dan ook uit naar zo duurzaam mogelijk bouwen. Wij vinden daarom de motie ook sympathiek waar zij inzet op meer inzetten op duurzaamheid bij de schoolgebouwen. Daarbij schreven we in ons verkiezingsprogramma al dat we wel moeten bouwen met verstand. Welke mogelijkheden ziet de wethouder om bij de concretisering van de bouw van de diverse scholen in te zetten op energie neutraal bouwen? In hoeverre is de wethouder bereid daarop aan te sturen in de gesprekken met de besturen?”